Friday, December 5, 2008

Caramel Jagung

Ini lagik satu Puding yang senang sangat nak buat...sila lah try....sure jadinyer. Dengan bantuan video sure lagik mudah membuatnyer. Pastu makan bersama kek gula hangus...pehhh....lazat gitu...

Bahan bahan nyer


1 cawan gula - untuk buat Gula Hangus

1 tin susu cair
5 sudu besar gula
5 bijik telur ayam
3 sudu besar kastard
1 tin jagung
1 sudu teh asen vanilla

Cara2 membuatnyer.[i]

1 cawan gula td masuk kuali n buat gula hangus
Jangan sampai hangus
Asal dah keperangan ..okay lah tu.
Pastu masukkan dlm loyang yg sewajar nyer.

Bahan2 selain daripada gula td. Campurkan dalam blender.
Blenderkan. Biat lama sket
Supaya saiz bijirin jagung dalam tin tu...dapat kita kecil kan....

Setelah dah blender semua
Letakkan dalam loyang yg ader gula hangus td
pastu kukus
dlm masa 15 ~ 20 minit
Nak taw dah masak..cucuk dgn lidi or tester kek

Pas tu leh hidang maaaa

2 comments:

Fairuz bt. Mahamod said...

Salam Makcik Nor Lela , nak tanya sikit boleh?

kena ada jagung ye kalau nak buat caramel?kalau tak guna jagung boleh ke?

maaflah kalau pertanyaan ini tidak sepatutnya saya tanya. :D

Saya dah lama nak buat caramel, tapi tak tahu nak buat, so,bila dah jumpa resipi ni, sekarang jugak nak buat. Hehehe. ;D

Puan Norlela Haji Nus, said...

Tak perlu pun tak pe....jagung tu saja je...buat penambah perisa...err...dah makcik erk...alahai...

My Blog List