Saturday, December 20, 2008

Resepi Puding Buih


Uikk..lama gak tak buat puding...patut le rasa lenguh je jari jemari hamba..al maklum...orang penting macam hamba..selalu sangat bz...err...penting mana sangat lah aku ni....

So kali ni nak tunjukkan satu lagik resepi puding yang tak kureng sedap nyer. Siap ada kuah lagik tu...kuah nyer lah yg buat puding ni sedap bangat.

Seperti biasa meh usha bahan2nyer dulu...
  • 2 kampit agar2 atau 50 gram
  • Air secukup rasa - sukatannya 1500ml atau guna bekas agar2 tu, 1 1/2 bekas.
  • 3 helai daun pandan ( 1 helai untuk pandan, 2 helai untuk kuah )
  • 9 sudu gula ( puding )
  • 5 biji telur - asingkan putih dan kuning. 1 kuning telur untuk kuah
  • Pewarna merah
  • Perasa strawberi
Untuk kuah
  • 1 tin susu cair
  • 2 tin air ( sukat guna tin susu tadi )
  • 2 sudu besar tepung kastard
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 2 helai daun pandan.
  • 1 biji telur merah
  • 7 sudu besar gula
Wokay..macam tak biasa plak...cara membuatnyer..kena tgk video lah....puding ni kena jaga2 sket..kalau salah sukat tak jadi nanti...bersepai plak buih nyer...lagik satu..puding ni pun sedap dimakan dengan kek gula hangus...tak caya?...cuba lah




4 comments:

husna said...

salam..
izinkan saya mgambil resepi ni..
dah lama cari..
=)

Puan Norlela Haji Nus, said...

Sila2...memang untuk diambil dan praktik pun...usaha tangga kejayaan...

wardahmaz said...
This comment has been removed by the author.
Puan Norlela Haji Nus, said...

Hai Wardah...bab2 pecah ni mmg biasa...cuba puan lebihkan agar or serbuk agar2...kita org tak amalkan apa2 petua bab nak elak melekat kat loyang cuma mungkin kita org lebihkan agar2 dan kita org guna bekas kaca dan untuk jualan kita org guna bekas plastik. Setakat ni lom ada yg komplen pecah masa mengangkat....harap2 tidak....

My Blog List